Een soort LINDA.

Wie dacht dat print dood was, heeft zich vermoedelijk nooit in de wereld van de relatiemagazines verdiept. Ieder jaar weer kiezen duizenden organisaties ervoor om tijd en geld in een eigen papieren tijdschrift te steken. En ze hebben groot gelijk. Want juist nu, in het vluchtige, digitale tijdperk, is een relatiemagazine een tastbaar visitekaartje, waarmee je je kunt onderscheiden.

Ik vind het een feestje om een eigen blad voor een bedrijf te mogen creëren. Een blad dat het unieke verhaal van de organisatie vertelt. Waarvan klanten niet kunnen wachten om het in handen te krijgen. Dat werknemers trots maakt. Voor zo’n klus mag je me middenin de nacht wakker maken. Tenminste, als je me dan niet om ‘een soort LINDA.’ vraagt.

Begrijp me goed, ik heb veel respect voor wat de makers van LINDA. de afgelopen jaren hebben opgebouwd. Sinds de lancering van het tijdschrift in 2003 steeg de oplage — tegen de trend in — gestaag. Adverteerders staan ogenschijnlijk voor LINDA. in de rij. Ondanks dat de redactie geen enkel taboe schuwt. De vormgeving heeft internationale allure. Op beeld wordt niet bezuinigd. Het vaste stramien is herkenbaar en vertrouwd. En dan hebben we het nog niet eens over de andere successen van het merk, zoals LINDA.NIEUWS, LINDA.TV en LINDA.FESTIVAL.

Kortom, LINDA. is een PR-machine waar veel bedrijven nog wat van kunnen leren. Maar dat betekent niet dat ze precies hetzelfde moet willen. LINDA. bestaat immers al. Op haar haar succes meeliften blijkt lastig, zo niet onmogelijk. Vraag dat maar aan de makers van de 41 (!) andere bladen, die sinds 2003 een magazine met een naam op de cover begonnen.

Toch krijg ik regelmatig de vraag om ‘een soort LINDA.’ te ontwikkelen. Waarmee bedrijven bedoelen: een mooi en succesvol tijdschrift, dat mensen graag lezen en zelfs bewaren. Natuurlijk willen organisaties al die dingen óók voor hun eigen relatiemagazine. Maar om dat je bereiken, moet je wat mij betreft LINDA. juist niet kopiëren.

Mijn advies? Durf anders te zijn. Kies voor een concept dat origineel en eigen is. Dat in elke (papier)vezel jouw organisatie weerspiegelt. Waarmee je laat zien dat er niemand is zoals jij. Dan is LINDA. gauw vergeten.