Toen grafisch ontwerper Suzanne Hertogs de vraag kreeg om de VIVA LA FRIDA!-catalogus te ontwerpen, vond ze dat als grote eer. “Ik hoop dat anderen net zo door Frida Kahlo geïnspireerd raken als ik.”
De catalogus is maar liefst 216 pagina’s. Een megaklus!
“Af en aan ben ik er zo’n twee jaar mee bezig geweest. Maar het werk heeft me geen dag verveeld. Sterker nog, soms vond ik het gewoon jammer als er een andere opdracht tussendoor kwam!”
Hoe ben je begonnen?
“Door me helemaal in Frida Kahlo onder te dompelen. Op de kunstacademie leerde ik haar werk kennen, maar van haar persoonlijke verhaal wist ik toen nog weinig. Ik heb me ook in haar invloeden verdiept. Naast het katholicisme en Mexicaanse folklore waren oude meesters bijvoorbeeld ook een grote inspiratiebron voor haar. Ze bleek — net als ik — groot fan van Hieronymus Bosch. Een leuke ontdekking! Heel bijzonder was dat ik van het museum de vrije hand kreeg om zelf content toe te voegen aan het boek. Dat maakte het een droomklus.”
Wat karakteriseert Kahlo’s werk volgens jou?
“De vele lagen van betekenis die je erin kunt ontdekken. Die heb ik in de catalogus op mijn eigen manier proberen te verbeelden. In het boek kom je veel symboliek tegen, zoals de iconen op het omslag, maar ook in kleinere details. Verder heb ik collages gemaakt met delen van haar schilderijen, een soort visuele experimenten. Dat vond ik misschien wel het spannendst om te doen.”
Geef eens een voorbeeld?
“Van haar ruim 140 schilderijen zijn er zeker vijftig zelfportretten. Alle ogen daarvan heb ik even groot gemaakt en digitaal over elkaar heen gelegd. Het resultaat laat zien dat de — vaak expressieloze — blik in haar zelfportretten door de jaren heen nauwelijks veranderde. De symboliek eromheen vertelt het verhaal en toont haar emoties. Ik heb ook een collage gemaakt met alle fragmenten van planten en bloemen uit de werken van de tentoonstelling. En heb ik alle stoffen uit haar schilderijen samengebracht tot één lappendeken.”
Mocht dat zomaar, plakken en knippen in haar werk?
“Dat was nog wel even een ding ja! Mexicaanse musea en zelfs de Mexicaanse regering moesten er toestemming voor geven. Na een paar maanden nagelbijten gingen ze gelukkig akkoord. Kennelijk vonden ze mijn aanpak interessant genoeg.”
Er is al veel over Frida Kahlo geschreven. Wat voegt deze catalogus daaraan toe?
“Ik denk dat we ons met dit boek op verschillende manieren onderscheiden, zowel in de inhoud als in de vorm. Het laat zoveel verschillende facetten van Kahlo zien. Van haar persoonlijke leven en de dingen die haar dierbaar waren tot de bizarre hoeveelheid spullen die wereldwijd met haar werken worden verkocht. Ik denk dat mijn eigen beeldexperimenten ook iets nieuws toevoegen. Alles bij elkaar is het daarmee een uniek boek geworden.”
Wat hoop je dat het bij lezers teweegbrengt?
“Dat ze zich — nog meer — verbonden met haar gaan voelen. En haar werk beter gaan begrijpen. Kahlo’s schilderijen zijn heel persoonlijk. Met mijn ontwerp heb ik dat gevoel willen versterken, haar werk zo dichtbij mogelijk willen brengen. Door fotografie, illustratie en explosieve kleuren. Maar ook door quotes en aantekeningen van Kahlo zelf toe te voegen. Ik hoop dat anderen net zo door haar geïnspireerd raken als ik.”
[Kader]
Grafisch ontwerper en illustrator Suzanne Hertogs (1977) is oprichter en eigenaar van Ontwerphaven in Tilburg, een studio die ze sinds 2008 samen met Anne de Laat runt. Hun portfolio is breed: van illustratie tot boekontwerp, van tijdschrift tot affiche en van huisstijl tot jaarverslag. Met haar uitgesproken en kleurrijke beeldtaal won Hertogs tal van prijzen, waaronder de Red Dot Design Award, Dutch Design Prize en ED Award for the best European design.
Gepubliceerd in Drents Museum Magazine, oktober 2021. Foto: Jinke Joling.